Flådens Skibe og Fartøjer

Gunnar Olsen  Svenn Storgaard

DSC05566

Bogen kan sandsynligvis ikke mere købes, men kan lånes på biblioteket, samt findes i PDF-format på "Marinehistorisk Selskab/Orlogsmuseets Venners" hjemmeside, www.marinehist.dk.

Klik på knapper på menulinjen for at se beskrivelse af menupunkter.

   Efter ombygning i 1991 er Pnt-nr. på hækken af F357 Thetis ikke Søværnets standard. 

 

   THETIS blev i 1991 ombygget til brug for seismiske undersøgelser ved Grønland.  Denne ombygning, som blev udført ved Aarhus Flydedok, bestod bl.a. i ændring af hækken, som blev gjort flad med en stor port, i modsætning til den tidligere afrundede hæk.  Dette betød at man valgte at male Pnt-nr. på nævnte port, men ikke ”den af Søværnet approberede” lidt kantede standard, som anvendes på siden af skibet, og ellers overalt i Søværnet siden begyndelsen af 1960’erne. 

   Det virker som om man har sagt til værftet:  ”og så skal i lige male F357 på hækken, og i finder selv lige ud af, hvordan det skal se ud”.  Det har værftet så gjort, sikkert med inspiration fra de vesttyske minestrygere, de havde inde til vedligeholdelse i denne periode, for de ligner meget Bundesmarine Pnt-nr., som det ses er 3-tallet som de tyske, mens 5-tallet ligner delvis. 

   Ingen har øjensynligt siden synes, at det var umagen værd at bringe det tilbage til Søværnets standard (Pr. 2020).     

 

11D99 2050910

Her ses de famøse 3 og 5 tal, som tydeligt ikke er søværnets standard, 10sep2005.  (Foto: Svenn Storgaard)

 

P8130811

Thetis Pnt-nr på siden er normal standard, 13aug2010.  (Foto: Svenn Storgaard)

11D76 2050910

Nogle skibe fra Bundesmarine, depotskib A516 Donau, samt Schnellboote S6123 Hermelin og P6126 Frettchen (plus danske P562 VIBN).  3 og 5 tallene er meget lig de på THET’s hækport, 10sep2005.  (Foto: Svenn Storgaard)